Leesgroepen

Een belangrijk deel van het werk van Miskotte is ontstaan uit lezingen en voordrachten voor een publiek van geïnteresseerden en gemeenteleden. Puur individualisme past daarom niet goed bij het lezen van Miskotte: juist in de dialoog met anderen en in dialoog met de tijd gaat zijn werk voor ons weer leven. Daarom zijn de gezamenlijke leesgroepen voor ons een belangrijk speerpunt. Uit ervaring weten we dat het deugd doet om met elkaar een tekst te lezen en te zoeken naar zowel de oorspronkelijke betekenis als de betekenis voor ons in de huidige tijd.

In coronatijd zijn we begonnen met een digitale leesgroep. In Amsterdam komt ook een groep voor studenten bij elkaar. Ook onafhankelijk van de Miskotte Stichting zijn er leesgroepen ontstaan, en we vermelden de gegevens van deze groepen ook graag. Alle praktische gegevens leest u hier.

Leesgroep online

Onder leiding van Gerben van Manen en Willem Maarten Dekker is er een online leesgroep die met elkaar deel 14 van het Verzameld Werk van Miskotte leest - het deel Mystiek en bevinding. Wij zijn inmiddels aangekomen bij het stuk 'Van verborgen omgang' uit Miskottes jaren in Kortgene. De teksten van Miskotte leveren boeiende gesprekken op. Om mee te doen is voorkennis niet noodzakelijk. Wij zien elkaar via beeld op woensdagochtenden, eenmaal per maand. Wij zijn al ongeveer met het aantal van de stammen van Israël, maar er kunnen er nog wel een paar bij. Opgeven kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De Apeldoornse Miskotteleeskring

Sinds september 2023 komt er ongeveer twee keer per maand in Apeldoorn een groepje studenten van de Theologische Universiteit bijeen, om met elkaar enkele bladzijden van Miskotte te lezen. Deze bijeenkomsten vinden gewoonlijk plaats in de avond, op een studentenhuis dat zich daarvoor beschikbaar heeft gesteld. Zo nu en dan wordt er voorafgaand aan de leeskring gezamenlijk de maaltijd genuttigd. Voor het academisch jaar 2023-2024 is besloten tot het lezen van Als de goden zwijgen. In de regel wordt een gedeelte uit het boek gezamenlijk doorgenomen en wel zo dat de tekst ombeurten hardop wordt voorgedragen. Op onduidelijke, opvallende of bevreemdende elementen in de tekst volgt vaak een uitgebreide en geanimeerde discussie. Op een avond worden er op deze wijze zo’n twintig bladzijden gelezen. Hoewel het tempo daarmee niet erg hoog ligt, is het boek op deze manier rustig door te nemen.
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot mevr. J.C. van Zwol: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Leesgroep studenten Amsterdam

Aan de Protestantse Theologische Universiteit in Amsterdam is een Miskotte-leeskring voor studenten gestart. Na een inspirerende eerste ronde vorig collegejaar, lezen we verder in Als de goden zwijgen. Dit jaar staan de ‘proeven van toepassing’ op het programma, de preekschetsen die dan meteen ook de vraag meebrengen: hoe lezen wij de besproken teksten vandaag en hoe vertalen wij die naar onze actualiteit? De bijeenkomsten zijn op woensdagavonden, worden begeleid door Mirjam Elbers, Wouter Klouwen, Ad van Nieuwpoort en Marco Visser en zijn open voor theologiestudenten van alle faculteiten. Meer info via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Leesgroep Friesland

Al tientallen jaren wordt er in Leeuwarden een leeskring geleid door Gerben en Dini Stavenga, met aantrekkingskracht op leden in heel Friesland. Eén van de leden van de leesgroep zegt hierover: “Als geboren en getogen rooms-katholiek ben ik door de jaren heen diep onder de indruk geraakt van het gedachtegoed van Miskotte. De besprekingen in onze Leeskring hebben mijn denken over geloven aanzienlijk verdiept.”

Zelf een leesgroep opstarten?

Een leesgroep hoeft niet door ons als stichting centraal gecoördineerd te worden, maar kan uiteraard ook door elke groep geïnteresseerden opgestart worden. Via ZOOM kan dit ook makkelijk digitaal. Ook kan een leesgroep geïntegreerd worden in het vormingsaanbod van een plaatselijke gemeente. Zou u graag willen starten, maar weet u niet waar te beginnen? Wij denken graag met u mee rond een aantal praktische zaken. We stellen het ook op prijs als u ons op de hoogte stelt van uw initiatief.